Deskundigheidsbevordering

Het aantal gehonoreerde aanvragen in de categorie Deskundigheidsbevordering is toegenomen. We hebben aan 35 projecten € 290.000 toegekend. Net zoals in 2015 richten veel projecten zich op ondersteuning van mantelzorgers en trainingen voor vrijwilligers, en dan met name vrijwilligers die actief zijn in hospices.

• Alzheimer Nederland wil de circa 750.000 mantelzorgers van mensen met dementie ontlasten. De innovatieve website Dementie.nl is een centraal platform, waar mantelzorgers ervaringen delen en professioneel advies kunnen krijgen.
  • In het project Huismeesters gaat Stichting Museum Arnhem 70 ouderen opleiden tot senior-museumrondleiders. Een mooie manier om ouderen actief bij het museum te betrekken en er nieuwe contacten op te laten doen. Door de levenservaring van de rondleiders zien museumbezoekers de collectie door andere ogen.
  • Vrijetijdsbesteding van ouderen (met dementie) komt steeds vaker op de schouders van mantelzorgers terecht, die in veel gevallen al overbelast zijn. Het project Natuurbeleving, gezond voor ouderen met dementie van Stichting Het Bewaarde Land biedt trainingen aan over de helende werking van natuur. Samen de natuur in wordt zo een ontspannen beleving voor ouderen én hun mantelzorgers.