Cultuur

Nadat we in 2015 meer aanvragen hadden ontvangen en toegekend in de categorie Cultuur, zagen we in 2016 een kleine afname. Dit jaar zijn 49 culturele projecten gehonoreerd (2015: 61) met € 244.000. De interesse voor kunst- en cultuurparticipatie door ouderen, die door Lang Leve Kunst sterk is toegenomen, blijkt blijvend: precies wat we met het meerjarenprogramma beoogden.

• In Kom, dans met mij van het Internationaal Danstheater  maken ouderen een dansvoorstelling rond de voorstelling Danzón van het Internationaal Danstheater. Ze presenteren die in de vorm van laagdrempelige Danssalons, waarin het publiek mag meedansen.
  • Stichting Keunstwurk trekt met De Bus, Tijd voor talent per bus door de gemeenten Achtkarspelen en Smallingerland (Friesland). Ouderen kunnen in hun eigen omgeving – en taal – hun wensen ten aanzien van kunst en cultuur aangeven, waarna deze in projectvorm uitgevoerd worden.
  • Die Zauberflöte is een vernieuwend operaproject voor en door ouderen met (beginnende) dementie. Stichting Instituut Zó volgt de werkwijze van het Engelse operahuis Glyndebourne. Circa 30 ouderen en hun mantelzorgers studeren de opera in onder leiding van Kameroperahuis Zwolle.